1-نام کدام قند ها من در آوردی است؟

الف: سلولز                              ب:سوکولز                                  ج: گالیکتوز                             د:گالاکتوز

 

 

 2-ابرقهرمانی توانایی "کم‌کردن هیدروژن" در اسیدهای چرب دشمنانش را دارد. چه بلایی بر سر دشمنان وی خواهد آمد؟ توضیح دهید.

 

3-

                                                                    عکس

خون‌آشامی تحصیل‌کرده در مورد وضعیت قند خونش با دکتر مشاوره می‌کند. او سوال‌های زیر را از دکتر می‌پرسد. به جای دکتر به سوالات او پاسخ دهید.

a.      بین دو انسان که یکی در خونش گلوکز دارد و دیگری مالتوز (با تعداد مولکول‌های برابر) نوشیدن خون کدام یک به من قند بیشتری می‌دهد؟

b.      من به الیگوساکاریدها حساسیت دارم. کدام گروه خونی برای نوشیدن برای من بهتر است؟

c.       جدیدا فکر می‌کنم که نباید انسان‌ها را اذیت کرد. من می‌خواهم گیاه‌خوار شوم. از این لیستی که به شما می‌دهم کدام‌یک برای تامین قند خونم بهتر است؟ چرا؟

 

چمن

سیب‌زمینی

چوب دارچین

 

4-در سیاره‌ای به جای آب مایعی وجود دارد که ویژگی‌های آب را ندارد. در این سیاره:

a.      فکر می‌کنید در بیابان‌ها و قطب‌های این سیاره موجودات و گیاهان بیشتری وجود دارند یا در بیابان‌های و قطب‌های کره زمین؟ چرا؟

b.      در فصل زمستان این سیاره، موجوداتی که در اقیانوس‌های این سیاره زندگی می‌کنند بیشتر در سطح اقیانوس حرکت می‌کنند یا در کف آن؟ چرا؟

c.       کوسه‌های این سیاره از فاصله بیشتری طعمه را تشخیص می‌دهند یا کوسه‌های کره زمین؟ چرا؟(راهنمایی: با استفاده از ویژگی انحلال‌پذیری آب این سوال را پاسخ دهید)

 

5-

                                              عکس

می‌دانیم که فسفولیپید‌ها دو اسید چرب دارند. به نظر شما در حیوانات قطبی این اسیدهای چرب اشباع‌شده هستند یا در حیوانات استوایی؟ چرا؟

 

6-

۱۰ مونومر داریم. با این ۱۰ مونومر یک بار یک پلیمر زنجیری می‌سازیم. یک بار یک پلیمر حلقوی می‌سازیم. و یک بار دو پلیمر حلقوی ۵ مونومری می‌سازیم. شکل هر کدام از این حالت‌ها را بکشید (برای خودتان!) و حساب کنید که در هر حالت چند مولکول آب آزاد می‌شود.

 

7-

شکل زیر پروتئینی را وسط یک غشای دولایه فسفولیپیدی نشان می‌دهد. با توجه به انواع آمینواسیدهایی که در پروتئین‌ها وجود دارد (لیست در پایین). نشان دهید که در هر منطقه چه نوع آمینوآسیدهایی بیشتر حضور دارند.

لیست انواع آمینواسید‌ها:

آمینواسیدهای آب‌دوست
آمینواسیدهای آبگریز

آمینواسیدهایی با بار منفی

آمینواسیدهایی با بار مثبت

عکس